Pazar Araştırması Nedir?
Farklı bir sektöre adım atıyor ve yeni girişimlere yelken mi açıyorsunuz? Ya da ürünleriniz, imajınız, müşteri hizmetleriniz vb alanlarda neyi daha iyi yapabileceğinizi mi merak ediyorsunuz? Ürün ve hizmetiniz ne olursa olsun, bulunduğunuz pazarı iyi tanımalı ve hedef kitlenizin gerçekte ne istediğini iyi analiz etmelisiniz. Bunu yapmanın en iyi yolu da yine hedef kitlenize sormaktan geçiyor.
Pazar araştırması, ürün ve hizmetinizi sergileyeceğiniz pazarda hedef kitleyi, hedef kitlenin alışkanlıklarını, fiyat-performans aralığını, rakip firmaları ve onların çalışmalarını incelemektir. Elde edilen veriler doğrultusunda pazara özel bir değerlendirme yapabilir ve topladığınız bilgilere göre ürünlerinizi ve süreçlerinizi şekillendirebilir ve iyileştirebilirsiniz.
İçindekiler
Pazar Araştırması Türleri Nelerdir?
Girişimde bulunduğunuz sektöre, sunacağınız ürün ve hizmete göre bulunacağınız pazar ve pazar araştırmalarınız farklılık gösterebilir. Pazar araştırması yapılma şekline göre 2’ye ayrılır;
Nicel (Kantitatif) Araştırmalar
Nicel araştırmalar sayısal verilere dayanılarak yapılan araştırma yöntemlerini kapsar. Araştırmanızda öğrenmek istediklerinize göre hazırlayacağınız sorular üzerinden bir araştırma gerçekleştirerek, çıkan verilere göre bir sonuç elde etmeniz nicel araştırma kapsamında yer alır.
Örneğin kişilerle sokakta ya da telefonda yapılan bir anket görüşmeleri, internet sitesinde karşımıza çıkan soru grupları veya telefonda müşteri temsilcisiyle görüştükten sonra doldurduğumuz anketler nicel araştırmalara örnektir.
Nitel (Kalitatif) Araştırmalar
Nitel araştırmalar daha küçük gruplardan daha çok veri elde etme amaçlı yapılır. Bu araştırma türünün yapılış amacı, daha detaylı bir yorum almaktır.
Örneğin belirlediğiniz sınırlı sayıdaki insanlarla yapacağınız paneller, oturumlar, mülakatlar, röportajlar ve söyleşiler bu araştırma türünün kapsamındadır. Az kişiyle daha derinlemesine bilgi edinmeye çalışmak nitel araştırmanın bir özelliğidir.
Müşterilerinizi Anlayın!
Pazar araştırması yapmaya başlamadan önce kendinize bir hedef koymalısınız. Bu araştırmada hangi sonuçlara varmak istiyorsunuz ve hedefiniz ne? Burada en öncelikli sorularınız müşterinin ne istediğini anlamaya yönelik olmalıdır. Bulunduğunuz pazarda yerinizi alabilmek ve rakiplerinizden sıyrılmak istiyorsanız müşterilerinizi anlamalısınız.
Müşterileriniz bulunduğunuz pazarda neyi görmek istiyor?
Hangi ürün ve hizmeti arıyor?
Belirledikleri bir bütçe var mı?
Ürün ve hizmetlerde aradıkları spesifik özellikler bulunuyor mu?
Bu ve bunun gibi müşterilerinizi anlamanıza yarayan soruları araştırmalı, cevaplarına göre hareket etmelisiniz.
Risklerinizi Belirleyin!
Girişimde bulunduğunuz pazara adım atmadan önce pazar araştırması yapmanızın sebeplerinden biri oluşabilecek risklerinizi en aza indirgemektir. Risk faktörlerinizi belirleyerek araştırmalarınızı yapmanız daha verimli ve gerçekçi sonuçlar elde etmenizi sağlayacaktır.
Bulunduğunuz pazarın hacmi nasıl?
Hedef kitleniz veya müşterileriniz kimler?
Ürün ve hizmetlerinizi nasıl sunacağınızı biliyor musunuz?
Reklam çalışmalarınız doğru ilerliyor mu?
Yeni bir girişime başlarken ya da mevcut girişiminizi büyütmeye çalışırken müşterilerinizin de neler beklediğini, rakiplerinizin artı ve eksi özelliklerini, yaptığınız iletişim çalışmalarının işe yarayıp yaramadığını görmek çok önemlidir. Özellikle yeni girişimcilerin, mevcut işgücü ve sermayelerini doğru yerlerde kullanmaları için öncelikle pazar araştırması yapılmasını tavsiye ediyoruz.
Girişiminizde süreçlerinizi verimli yönetmek için DİA’yı deneyin. Formu doldurun sizi arayalım.