2020 Yılının Türkiye E-Ticaret Verileri Açıklandı!
ETBİS – Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi Dijital Tanıtım Toplantısı’nda Türkiye’nin ilk kez derlenen e-ticaret verilerini açıklandı. Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, Türkiye’nin 2020 yılının 5 aylık ticaret verilerine bakıldığında sağlık tedbirleri ile alışveriş merkezlerinin ve bir çok işyerinin faaliyetlerinin kısmi olarak durmasının, ticareti olumsuz etkilemediğini, geçen yıla oranla ticaretin 63,3 milyar lira ile %48 artış gösterdiğini açıkladı.
Türkiye’de e-ticaret faaliyetinde bulunan 68 bin 457 işletme bulunduğu; %46’sının İstanbul ilinde olduğu yapılan araştırmalar sonucunda çıkmıştır.
E-Ticareti tercih eden sektörlerin %84’ü tüccar ve sanayicilerden oluşurken, %16’sını ise esnaf işletmesi oluşturmaktadır.
İçindekiler
- 0.1 En çok alışveriş gerçekleştirilen illler;
- 0.2 2020 ilk 5 ayda azalış gösteren bazı sektörler;
- 0.3 2020 ilk 5 ayda azalış gösteren bazı sektörler;
- 0.4 Pandemi sürecinde (Mart, Nisan ve Mayıs) artış gösteren sektörler;
- 0.5 Pandemi sürecinde (Mart, Nisan ve Mayıs) düşüş yaşayan sektörler;
- 0.6 Yurtiçi-Yurtdışı alışveriş karşılaştırması;
- 0.7 Yapılan alışverişler için tercih edilen ödeme yöntemleri;
- 0.8 Toplam 1 Milyar 366 Milyon Sipariş verildi!
- 1 2019 Yılının E-Ticaret Verileri
En çok alışveriş gerçekleştirilen illler;
- %36 oran ile İstanbul,
- %9 oran ile Ankara,
- %6 oran ile İzmir illerinden gerçekleştirilmiştir.
2020 ilk 5 ayda azalış gösteren bazı sektörler;
Geçen seneki e-ticaret satışlarına göre;
- %75 artışla beyaz eşya ve ev aletleri,
- %43 artışla giyim, ayakkabı ve aksesuar,
- %53 artışla elektronik sektörü,
- %95 artışla yazılım sektörü,
- %400’ün üzerinde artışla gıda-süpermarket gibi sektörler dikkati çekti.
2020 ilk 5 ayda azalış gösteren bazı sektörler;
Geçen seneki e-ticaret satışlarına göre;
- Araç kiralama %8
- Hava yolları %40,
- Seyahat-taşımacılık %47,
- Eğlence-sanat %16 azalış gösterdi.
Pandemi sürecinde (Mart, Nisan ve Mayıs) artış gösteren sektörler;
- Gıda-süpermarket harcamalarında 6 kattan fazla,
- Kimyasallarda 2,5 kat,
- Beyaz eşyada 2 kat,
- Bebek bakım harcamalarında 2 kat artış olduğu iletildi.
Pandemi sürecinde (Mart, Nisan ve Mayıs) düşüş yaşayan sektörler;
- Konaklamada %80,
- Seyahat-taşımacılıkta %77,
- Hava yollarında %75 düşüş olduğu iletildi.
Yurtiçi-Yurtdışı alışveriş karşılaştırması;
- %85’i yurt içi harcamaları,
- %9’u diğer ülkelerdeki kişilerin Türkiye’deki e-ticaret sitelerinden yaptığı alışverişleri,
- %6’sı ise Türkiye’deki kişilerin yurtdışı sitelerinden yaptığı alışverişleri kapsamaktadır.
Yapılan alışverişler için tercih edilen ödeme yöntemleri;
- Kartlı ödemeler; 97,5 milyar TL ( %71,5’)i,
- Kapıda ödemeler; 8,9 milyar TL (%6,5’i);
- Havale-EFT; 29,5 milyar TL
Toplam 1 Milyar 366 Milyon Sipariş verildi!
- Yapılan harcamaların %76’sı peşin ödeme yapılarak,
- %24’ü ise taksitli gerçekleştirilmiştir.
2019 Yılının E-Ticaret Verileri
2019 yılının analizlerine bakıldığında Kasım ayında e-ticaret satışların arttığı, Ramazan ve Kurban Bayramı arefelerinde ise düşüş gösterdiği iletilmiştir. Haftanın günlerine bakıldığında e-ticaret sitelerinden alışverişlerin pazartesi günleri daha yoğun olduğu haftanın son günlerinde ise düşüş gösterdiği gözlenmiştir.
- Kartlı ödemelerde 532 milyon sipariş,
- Kapıda ödeme ile 176 milyon sipariş,
- Havale-EFT ile 657 milyon sipariş gerçekleştirildiği açıklandı.
Ortalama Sepet Tutarı
- Toplam e-ticaret hacmi: 136 milyar TL
- Ortalama sepet tutarı: 99,5 TL
- Kartlı ödemelerde sepet tutarı: 183 TL
- Kapıda Ödemede sepet tutarı: 50 TL
- Havayolu harcamalarında ortalama sepet tutarı: 874 TL
- Giyim harcamalarında ortalama sepet tutarı: 160 TL
- Seyahat harcamalarında ortalama sepet tutarı: 174 TL
- Elektronik harcamalarında ortalama sepet tutarı: 126 TL
- Yemek harcamalarında ortalama sepet tutarı: 34 TL
- Kitap ve dergi harcamalarında ortalama sepet tutarı: 64 TL
- Çiçek harcamalarında ortalama sepet tutarı: 82 TL
Sektörel olarak yapılan e-ticaret alışverişleri;
- Havayolları için yapılan alışveriş 15,3 milyar TL,
- Giyim, ayakkabı ve aksesuar alışverişlerinde 13,8 milyar TL,
- Beyaz eşya ve küçük ev aletlerinde 13,3 milyar TL,
- Seyahat için yapılan alışverişlerde 9,3 milyar TL,
- Elektronik için 8,5 milyar TL
- Yemek sektörü için yapılan alışverişlerin 5 milyar TL işlem hacmine ulaştığı iletildi.
Hava yolları ve seyahat sektörleri kapsam dışında bırakıldığında e-ticaret hacmi: 111,4 milyar TL
Sipariş sayıları bakımından kartlı işlemler içinde e-ticaretin payı:
- Yazılım sektörünün % 75’i
- Çiçekçiliğin % 62’si,
- Hava yollarının % 60’ı,
- Kitap ve derginin % 51’i,
- Beyaz eşya ve küçük ev aletlerinin % 50’si,
- Elektronik sektörünün % 43’ü,
- Seyahatin % 41’i,
- Araç kiralamanın % 29,
- Giyimin ise % 14’ü.