2022 Pazarlama Teknolojileri Trendleri
Pazarlama dünyası, yeni teknolojileri ve trendleri ilk benimseyenlerden olmaya devam ediyor. Yeni teknolojilerin ve NFT, metaverse gibi trendlerin ne denli işe yarar olduğu da, yine pazarlamacıların bu teknoloji ve trendlerle başarılı projeler yapmasıyla ortaya çıkıyor.
2022 yılı da benzer şekilde herhangi bir değişim olmadan devam ediyor. Pazarlamacılar, giderek artan çevrimiçi ve dijital yaşam tarzına uyum sağlamak için teknolojik çözümlerden faydalanmaya devam ediyor.
Markalar ve kuruluşlar, giderek artan tüketici davranışlarındaki değişimleri ölçmenin ve bunlara tepki vermenin zorluklarına adapte olacak. Özellikle artırılmış gerçeklik ve metaverse, NFT gibi giderek artan trendler, 2022 yılında pazarlama dünyasının vizyonuna büyük katkılar sunacak. Genel olarak 2022 yılında pazarlama dünyasında öne çıkacak trendler ve etkilerine genel bakışımız ise şöyle:
İçindekiler
Yapay Zeka Odaklı Pazarlama Çözümleri
Yapay zeka bir süredir pazarlamanın bir parçası. Pazarlama süreçlerinde yapay zeka aramak için çok da uzaklara gitmeye gerek yok. Google veya Facebook reklamlarındaki yapay zeka destekli algoritmalardan hepimizin az çok bilgisi vardır. Burada yapay zekadan yoğun olarak faydalanılmaktadır.
2022 yılında hedef kitleyi çekebilecek pazarlama metinleri oluşturmak için tasarlanan doğal dil işleme (NLP) çözümlerinin kullanımında da büyüme bekleniyor. Bu dil chat botları tarafından kullanılıyor ve botları basit bir dil kullanmaktan, potansiyel müşterileri ikna edebilecek profesyonel bir dile geçiriyor.
Yapay zeka pazarlamacıların nihai hedefi olan 360 derecelik pazarlama anlayışını daha da mümkün hale getirmeye devam edecek. Giderek daha fazla pazarlamacı, yapay zekanın pazarlama süreçlerine getirdiği değere güven duyacak.
Genel olarak en değerli yapay zeka kullanım durumları, günümüzde giderek artan veri miktarındaki artışa odaklanacak. Verilerin büyük kısmı müşterilerin verilerinden oluşuyor ve bunların yapay zeka destekli kullanımları için yeni pazarlama süreçleri ortaya çıkıyor. Pazarlamacılar, geleneksel tablolardan veya görsellerden ziyade, yapay zeka ile elde edilen verilerden oluşturulan “veriye dayalı hikaye” anlatımına daha fazla odaklanacak.
Metaverse ve Sanal Gerçeklik
Pazarlamacılar metaverse ile tam olarak ne yapacaklarına henüz karar veremediler. Hayatımızın her yönünü çevrimiçi olarak ele geçirecek, birbiriyle bağlantı halinde kalıcı dijital gerçeklikler fikri, pazarlamacılar için halen biraz şüpheli. Bununla birlikte, sanal gerçeklik için aynı düşünceler söz konusu değil. Çünkü sanal gerçeklik teknolojileri, metaverse çağı başladığında kesinlikle çok önemli bir rol oynayacak.
Sanal gerçeklik teknolojileri yoğun olarak pazarlama stratejilerine dahil ediliyor. Özellikle artırılmış gerçeklik (AR), giyimden, ev eşyası ve bunun gibi diğer ürünlerin sanal ortamda gösterimi noktasında büyük yenilikler sunuyor. Bu yüzden de birçok pazarlama stratejisinde güçlü bir rol oynamaya devam edecek. Müşteriler sanal gerçeklik sayesinde bir ürünü henüz daha almadan, evinde nasıl duracağını görebiliyor. Pazarlama stratejisine sanal gerçeklik projelerini ekleyen firmaların, müşteri sadakati konusunda önemli ilerlemeler kaydettiği görülüyor. Çünkü müşterilerine daha kapsamlı ve deneyimsel bir dijital alışveriş fırsatı sunuyorlar.
Diğer gerçeklik teknolojilerine nazaran daha uygun fiyatlara ulaşılabilen VR gözlükleri, 2022’de bir pazarlama aracı olarak yükselişe geçebilir. Özellikle showroomlarını daha etkileyici yollarla müşterilerine sergilemek isteyen markalar için VR gözlükleri daha fazla önem kazanacak. Benzer şekilde gayrimenkul pazarlamasında potansiyel alıcıların ilgilendikleri mülkleri gezebilmeleri için de daha fazla kullanılması bekleniyor.
Henüz gelişimini tamamlamamış olsa da, kullanıcıların “hissetmelerini” sağlayan temasa dayalı geri bildirim cihazları gibi yeni teknolojiler, pazarlama dünyasındaki yerini zaman içerisinde güçlendirecek.
Elbette zaman içerisinde metaverse pazarlama dünyasına giriş yapacaktır ve özellikle evrenler içerisinde sponsorluklar alınarak çeşitli fırsatlar elde edilecektir. Bunun 2022 yılı içerisinde olup olmayacağı ise halen belirsiz.
Mikro Anlar ve Kişiselleştirme
Mikro anlar, müşteri davranışlarını ölçerek ve tahmin ederek, yalnızca birkaç saniye sürebilen satış fırsatlarıdır. Aslında bir kişiselleştirilmiş pazarlama yöntemidir. Mikro anları tespit edebilmek zor olsa da, yapay zekanın desteğiyle bu anları yakalayabilmek oldukça kolaylaşmaya başladı.
Günümüzde müşteriler, markaların kendi ihtiyaçlarını anlamasını ve yanıt vermesini bekler duruma geldi. Bu yüzden 2022 yılında mikro anların daha da popülerleşeceği düşünülüyor. Örneğin, şehre yeni adım atan bir turiste, otel uygulamaları tarafından otel önerisi bildirimi gelmesi, mikro anları yakalamaya uygun bir örnektir. Aynı şekilde farklı restoran uygulamalarından da o turiste yemek yiyebileceği yerlerin listesi gelebilir.
Yapay zeka, mikro anları tanımlamak, yakalamak ve tüketiciyi ürün ya da hizmetlere yönlendirmek için kişiselleştirilmiş yaklaşımlar oluşturmak için kullanılabilir. Mikro anlar için daha açıklayıcı bir diğer örnek de, bir internet sitesinden tam çıkacağınız anda karşınıza gelen “Aradığınız içeriği bulamadınız mı?” veya “Nereye gidiyorsun? Bunları da okumak ister misin?” gibi Pop-up’lardır. Aslında burada kullanıcının basit bir fare hareketinden yola çıkarak siteden çıkacağı anlaşılır. İşte bu gibi örneklerdeki mikro anları yapay zeka yaratmaktadır.
Çerezlerin Sonu
Kullanıcı davranışlarını izlemek için web siteleri tarafından bilgisayarlara yerleştirilen çerezler, çevrimiçi gizlilik sorunlarına dair artan farkındalıkla birlikte artık sona eriyor. 2022’nin sonunda Google Chrome, üçüncü taraf çerezler için desteğini geri çekme kararı vererek, Firefox ve Opera dahil olmak üzere diğer popüler tarayıcıların arasına katılıyor. Bu da pazarlamacılar için 2022 yılı ve devamında önemli bir problem doğuruyor. Kullanıcıların dijital davranışlarını izlemek ve anlamak için alternatif yöntemler bulunmak zorunda. Google, kullanıcıları benzer ilgi alanlarına göre bir araya getiren Federated Learning of Cohorts isimli API tabanlı bir sistem önerdi. Ancak bu sistemin de gizliliğe gerçekten değer vermediğine yönelik görüşler var. Hubspot’a göre çerezlerin ortadan kalkmasıyla beraber pazarlamacıların yüzde 44’ü, benzer verileri elde edebilmek için harcamalarını büyük oranda artırmak zorunda kalacak.
Hibrit Etkinlikler
Pandemiyle beraber artan çevrimiçi etkinlikler o kadar faydalı oldu ki, pandeminin etkilerinin azalmasına rağmen markalar hibrit etkinlikler düzenlemeye devam etti. Bunun en büyük örneklerinden birisine DİA Yazılım 2022 yılında imza attı. Her yıl düzenlediği ödül törenini bu yıl hibrit olarak düzenleyen DİA, yalnızca ödül alacak bayilerini törene davet etti ve diğer bayiler töreni canlı yayınla ofislerinden izledi.
2022 yılı boyunca ve devam eden yıllarda hibrit etkinlikler güçlü bir trend olmaya devam edecek. Hibrit etkinliklerin geleneksel etkinliklerden belli başlı dezavantajları olabilir. Örneğin tüm katılımcıların birbirleriyle tanışması ve iyi bir network oluşturması hibrit etkinliklerle zorlaştı. Ama bu sorunun ortadan kalkması VR veya AR gibi teknolojilerle mümkün.
Hibrit etkinlikler yaratmak için teknolojiyi kullanabilen etkinlik pazarlamacıları, canlı etkinliklerin sağladığı ilişki kurma ve yüz yüze deneyimi dijital kanalların erişilebilirliği ve rahatlığıyla birleştirerek, her iki tarafın en iyi yönlerini harmanlayabilirler.
Türkiye’nin en gelişmiş bulut tabanlı ERP programı DİA hakkında daha fazla bilgi almak için aşağıda yer alan formu doldurun, sizi arayalım.