Dağıtım Kanalı Nedir? Türleri Nelerdir?
Dağıtım kanalı, bir ürünün müşterisine hangi yol ile ulaştığını ifade etmektedir. Üretici, ana bayi, ara bayi veya toptancı gibi farklı dağıtım kanalı alternatifleri bulunmaktadır. Dağıtım kanalları, ürünlerin ilk aşamada pazara sunulması ve daha sonra ise son kullanıcısına ulaştırılmasını kapsayan bir dizi aşamadan oluşmaktadır. Ürün dağıtım kanalları, ürünün üreticisinden alınıp tam zamanında müşterisine ulaştırma rolünü üstlenmektedir. Satış yapan her bir işletme için dağıtım kanalı alternatiflerini seçebilmek son derece önemli bir konudur. Bu sebeple alternatif dağıtım kanalları da göz önünde bulundurulmalı ve doğru dağıtım kanalı stratejileri uygulanmalıdır.
İçindekiler
Dağıtım Kanalları Ne İşe Yarar?
Herhangi bir ürün ya da hizmet, müşterisine ulaşana kadar birbirinden farklı dağıtım kanalından geçer. Her işletmenin operasyon süreci birbirinden farklı olabileceği için en doğru dağıtım sistemi uygulanmalıdır. Söz konusu dağıtım aşamaları profesyonel bir şekilde yönetilmeli ve her bir aşamada uygun bir dağıtım stratejisi uygulandığına dikkat edilmelidir. Başarılı bir dağıtım yönetimi uygulanması durumunda, ürünler müşterilerine sağlam ve tam zamanında ulaşır. Bu durum da müşterilerin en yüksek seviyede memnun kalmasını ve dolayısıyla müşterinin markaya olan sadakatinin güçlenmesini de sağlamaktadır.
Dağıtım Kanallarının Faydaları
Dağıtım kanallarının faydaları, doğru kullanılması halinde işletmelerin karlılığını ve marka değerini olabildiğince artırabilir. Üretilen ürünün niteliğine göre seçimli dağıtım, özel dağıtım, yoğun dağıtım veya tersine dağıtım gibi birbirinden farklı seçenekten biri seçilebilmektedir. Fakat günümüzde en çok kullanılanları ise doğrudan ve dolaylı dağıtım kanallarıdır. Bu iki farklı alternatif dağıtım kanalının sunduğu avantajlar ise şu şekildedir;
- Bir ürün, farklı dağıtım kanalları sayesinde çok sayıda müşteriye ulaşabilmektedir. Bu doğrultuda en çok kullanılan çok kanallı dağıtım sistemleri olan e-ticaret siteleri, perakendeciler toptancılar kullanılabilir.
- Ürünlerin hem ulusal hem de yerel pazarda kolay bir şekilde bulunabilirliğini etkilemektedir. Bu sayede müşteriler aradıkları ürünlere hızla ulaşabilir ve ihtiyaçlarını giderebilirler.
- Büyük bir pazara ve hacme sahip olan ürünler için büyük perakendeci ve toptancıları kanala eklemek, tüketicilerin büyük ölçekli alışveriş yapmasına olanak tanımaktadır. Bu durum aynı zamanda maliyetlerin azalmasına da yardımcı olur.
- Hizmet sağlayıcıları, ürünlerin doğru bir şekilde muhafaza edilmesi ve alıcısına zamanında ulaştırılmasını sağlamaktadır. Dağıtım üretimi kanalları tarafından sunulan bu olanak, özellikle stok ve depo yönetimi yapan işletmeler için oldukça önemlidir.
- Başlıca dağıtım politikaları, marka bilinirliği ve müşteri sadakati açısından önemli bir rol oynamaktadır. Söz konusu bu kanalların rekabet bilincinde olup kendini düzenli olarak yenilemesi, piyasanın hareketliliğine ve müşterilerin en yüksek seviyede memnun olmasını da sağlamaktadır.
Yukarıda yer alan avantajlardan yararlanmanız için DİA Yazılım tarafından geliştirilen stok depo takip programı, dağıtım kanallarının takibi açısından büyük kolaylıklar sağlar. Ürünün müşteriye gidişindeki tüm sürecin takip edilmesine olanak tanıyan DİA Yazılım, kullanıcılarının ihtiyaçlarını başarılı bir şekilde karşılayan bir ERP programıdır.
Dağıtım Kanalı Türleri
Ürün veya hizmet satışı yapan işletmeler için doğru bir dağıtım kanalını bulabilmek düşünülenden çok daha zor ve önemlidir. Bu doğrultuda doğrudan (direkt) ve dolaylı (indirekt) adlı dağıtım yöntemleri öne çıkar.
Doğrudan (Direkt)
Doğrudan dağıtım kanalı, bir ürünü direkt olarak son kullanıcısına ulaştırmayı sağlar. Söz konusu olan ürünlerin herhangi bir aracıya gerek olmaksızın son kullanıcısına ulaştırmayı sağlayan bu kanalda, firma müşterisi ile birebir iletişimde olabilmektedir. Ürüne ait fiyatlandırma ve marka deneyimi gibi önemli hususlar doğrudan üreticiye aittir. E-Ticaret siteleri ve pazar yerleri günümüzde en yaygın kullanılan doğrudan dağıtım kanalına örnek verilebilir.
Dolaylı (İndirekt)
Dolaylı dağıtım kanalları, bir ürünün en az bir aracı kullanarak müşteriye ulaştırılmasıdır. Geniş bir pazar erişimine ihtiyaç duyan ürünler için tercih edilmektedir. Endirekt dağıtım kanalı için genellikle temizlik ürünleri, içecekler ve gıda ürünleri gibi örnekler verilebilir. Süreç içerisindeki riskler ve maliyetlerin azaltıldığı bu dağıtım türleri ile çok sayıda müşteriye ulaşmak mümkün olabilmektedir.
Dağıtım Kanalları Seçilirken Nelere Dikkat Edilmeli?
Dağıtım için doğru kanal seçimini etkileyen faktörler, işletmelerin istek ve ihtiyaçlarına göre farklılık gösterebilmektedir. Her bir dağıtım kanalının kendi içinde çeşitli özellikleri bulunması sebebi ile işletmelerin kendi çalışma stratejilerine göre bir kanal tercih etmeleri oldukça önemlidir. Bu süreçte dikkat edilmesi gereken en genel faktörler ise şu şekildedir;
- Her ürün farklı özellikler barındırdığı için sahip olduğu dağıtım yöntemi de bu özelliklere seçilmelidir. Geniş bir kitleye hitap eden veya toplu gönderimi yapılacak olan ürünler için farklı dağıtım kanalları tercih edilmelidir.
- Kapsamlı bir pazar araştırması yapılmalıdır. Müşterilerin, ürünlere hangi kanallar aracılığı ile ulaştığı tespit edilmelidir. Böylelikle müşteri alışkanlığına hitap eden hizmetler verilerek müşteri memnuniyeti ve sadakati sağlanabilmektedir.
- Hedef kitlenin alışkanlıkları tespit edildikten sonra mutlaka rakip analizi de yapılmalıdır. Rakiplerin bu alanda nasıl hizmet verdikleri göz önünde bulundurularak düzenli olarak dağıtım kanalı stratejileri belirlenmelidir.
- Tercih edilecek olan kanalın, ürünleri müşteriye zamanında ve sorunsuz bir şekilde iletebilir olması son derece önemlidir. Bunu takip edebilmek için ise ürün ve stoklara ait düzenli bir şekilde rapor tutulmalı ve bu raporlar ışığında gerekli analizler yapılmalıdır.
Yukarıda yer alan faktörlere göre seçebileceğiniz DİA Yazılım’ın çözümleri, dağıtım kanallarına gönderilen her bir ürün için son derece detaylı analizler ve raporlar yapabilme imkânı sunmaktadır. Stok ve depo yönetimi konusunda, kullanıcıların ihtiyaç duyacağı her bir işlemi tek bir ekranda sunmaktadır. Böylelikle kullanıcılar ürünlerin stoklarını, satışlarını ve satışlara ait her türlü fatura ve belgeleri de hızlı bir şekilde görüntüleyebilir. DİA Yazılım tarafından sunulan bu ERP programları, işletmelerin karlılık oranını ve müşterilerine sunduğu hizmetin kalitesini her zaman en yüksek seviyede tutmayı başarılı bir şekilde sağlar.
Önceki yazımıza https://www.dia.com.tr/blog/sanal-ofis-nedir-avantajlari-nelerdir/ linkinden ulaşabilirsiniz.