Dijital Dönüşüm Ne Demek?
Günümüzde dijital dönüşüm, firmalara operasyon süreçlerini yönetme, yeni iş modelleri keşfetme, yeni pazarlara açılma veya yeni müşterilere ulaşmayı kolaylaştırıyor. Teknoloji, bir firmanın pazardaki gelişimini ve müşterileri ile arasındaki etkileşimi devam ettirebilmek için önemli bir rol oynarken, sorunları çözmek için yeni düşünme yolları geliştirerek müşteri deneyimini değiştiriyor. Dijitalleşen dünyanın sağladığı hız, belgelerimizi saklama ve arşivleme gibi yöntemleri değiştirirken maliyet avantajı ve zaman kazandırarak rekabette bir adım öne geçmeyi sağlıyor. Dijital dönüşümün temelinde de bilgi ve insan kaynağı var. Bilginizi ve kaynaklarınızı en verimli şekilde kullanmanızı sağlayan ise çağımızın gerekliliği olan dijital dönüşümdür.
İçindekiler
Dijital Dönüşüm Ne İşe Yarar?
Teknolojik dönüşüm, teknolojinin günümüzde yaygınlaşan kullanımı ile iş yapış şekillerinin ve süreçlerinin geliştirilerek tüm birimlere entegre edilmesi ve çalışma şeklinin dijitalleştirilmesidir. Dijital dönüşüm; yeni iş süreçleri, müşteri deneyimleri ve organizasyon kültürü oluşturarak veya mevcut olanları değiştirerek işleyiş biçimini derinden değiştirir. Sadece geleneksel yöntemleri geliştirmekle kalmaz, aynı zamanda değişen pazar beklentilerine uyum sağlanmasına yardımcı olur. Söz konusu dönüşümün firmalara sağladığı en önemli avantajlar arasında; düşük maliyetler, gelişmiş verimlilik ve tüketiciler için yeni değer yaratma yer almaktadır.
Dijital Dönüşümün İşletmeniz İçin Avantajları Nelerdir?
Dijitale geçiş, depoladığınız verilerden altyapınıza, sosyal mecralardaki hesaplarınızdan reklam ve pazarlama stratejilerinize; endüstriden eğitime, perakendeden hizmete, enerjiden sağlık sektörüne kadar birçok alanda sürecinizi daha etkili kullanmanızı sağlar. İşletmeniz için dijital dönüşümün sağladığı en önemli avantajlar şunlardır:
- Finansal kaynaklarınızı doğru kullanmanızı sağlayarak maliyetlerinizi düşürür.
- İşletme içi haberleşmeyi ve takibini kolaylaştırır.
- Müşterileriniz ve potansiyel müşterileriniz ile temas kurmanızı hızlandırır. Talepleri doğru değerlendirerek firma stratejilerinizi geliştirmenizi sağlar. Ayrıca elde ettiğiniz verilerinizi anlamlandırmada size yardımcı olur.
- Yeni pazarlara daha hızlı ulaşarak, rekabette öne çıkmanıza yardımcı olur.
- Verilerinizin depolanabilir, saklanabilir ve her zaman her yerden ulaşılabilir olmasını sağlar.
- Bilgi güvenilirliğini artırır.
- Günümüzde cihazların yapay zeka teknolojisi ile birbirleriyle haberleşmesini sağlar. Örneğin, üretim gibi işgücü gerektiren birçok sektörde robotlar haberleşerek işlem yapmaya başlamıştır.
Dijital Dönüşüm Hangi Alanları Kapsar?
Dumanla haberleşmeden mektuplaşmaya kadar gelen posta gönderimi, dijitale taşındı. Bugün birçok firma e-posta ile haberleşiyor. Maliyetleri yüksek operasyonel süreçlerinizi analiz ederek, tasarruf sağlayacak teknolojilerle birimlerinizi entegre ederek verimliliğinizi artırabilirsiniz. Kağıt olarak düzenlenen birçok belge artık elektronik yani dijital ortamda oluşturuluyor, gönderiliyor, kaydediliyor ve saklanıyor.
E-Fatura, e-arşiv, e-irsaliye, e-müstahsil makbuzu, e-serbest meslek makbuzu (E-SMM), e-defter, e-mutabakat ve daha fazlası artık dijitalde. E-İmza ile dijital ortamda gönderdiğiniz anlaşma dokümanlarında imzayı atanın kim olduğunun anlaşılabilmesi, dijital veri alışverişini güvenli hale getiriyor. Diğer yandan CRM yazılımları ile her müşterinizi ayrı segmente edip verilerini analiz ederek talepleri konusunda öngörüde bulunabilirsiniz. Böylelikle ölçülebilir veriler elde ederek işletmeniz için satış fırsatları yakalayabilirsiniz.
Verimlilik sağlayacak yazılımlarla iş akışlarında aksama olmadan çalışma imkânı bulabilirsiniz. Örneğin stok ve depo yönetimi yapan bir işletmeyseniz; depolarınızdaki ürünlerinizin kayıtlarını; irsaliye, fatura, sevk ve muhasebe gibi tüm süreçlerinizi tek bir yazılım kullanarak süreçlerinize entegre ederek nerede olursanız olun anlık takip edebilirsiniz. Bu süreçte uzman bir desteğe ihtiyacınız varsa DİA Yazılım sizlere yardımcı olabilir. Sunduğumuz çeşitli bulut çözümleriyle işletmenizin ihtiyaçlarına uygun bir program ile tanışabilirsiniz. Ayrıntılı bilgi için bizimle iletişime geçin.
Dijital Dönüşümde Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
Tüm firma ve teknoloji profesyonellerinin dijitale geçiş sürecinde dikkat etmesi gereken en önemli başlıklar:
- Firma kültürünüzü dijitalleşme sürecinize entegre edin. Dijitalleşme ile işletmenizdeki birçok süreç gelişirken iş yapış biçimleriniz de değişeceğinden önceden firma yönetici ve çalışanlarınızın buna adaptasyonunu sağlamalısınız.
- Dijital dönüşüme adım atması için firma yöneticilerinize eğitimler verin. Entegre yazılımlarla süreçlerinizi birbirine entegre edip uzakta olsanız da tüm işlemlerin yapılabileceğini firmanızın yönetici ve çalışanlarına vereceğiniz eğitimlerle anlatmalısınız.
- Dijitalleşen işletmede iş gücünüzü etkin kullanabilmek için plan yapın. Dijitalleşme işletmeye birimleri arasında iletişimi artırma avantajı da sağlar. İşlerinizi hızlı ve güvenli yürütmede dijitalleşme size yardımcı olurken işgücünüzü farklı alanlarda yoğunlaştırmanıza yardımcı olur.
Verimli Bir Dijitale Geçişin Olmazsa Olmazları Nelerdir?
Dijitale geçişin sadece teknoloji ile ilgili olmadığı söylense de teknoloji en önemli bileşenlerden bir tanesi. Dijital dönüşüm çoğu işletmede verimliliği arttırabilir. Ancak iş süreçlerinize yeni teknolojileri dahil ederken, amacınızın ne olduğunu göz önünde bulundurmak önemlidir. Sadece yenilik ya da rakibe ayak uydurmak adına verimliliğinizi arttırmayacak teknolojilerle vakit kaybetmeyin. Teknolojik tüm değişiklikler veya faaliyetlerinize eklenen yeni yazılımlar sonuç odaklı olmalıdır.İş operasyonlarını iyileştirmenin yanı sıra, iyi bir dönüşüm müşteri odaklı da olmalı. Artık müşteriler hizmet veya ürünlerini satın aldıkları markalardan mükemmel müşteri deneyimi bekliyor.
Dijital yenilikçiler sadece süreçlerini değil şirket kültürlerini de değiştirmelidir. İşletmenin tüm çalışanları, üzerinde çalışılan konunun sonucunda ne tür değişiklikler olacağıyla ilgili bilgiye sahip olmalı, fikirlerini paylaşmalı, şirketteki değişiklikleri geliştirmek için risk alabilmelidir. Ekipleriniz ve kaynaklarınızın sınırlı olduğunu da unutmayın ve sadece temel ihtiyaçlarınıza odaklanın. “Olsa iyi olur” diyeceğiniz özellikler için enerji veya zaman harcamayın, aksi durumda dönüşüm yolculuğunda asıl amacınızı ve hevesinizi kaybedebilirsiniz. Dönüşüm yol haritanızı hazırlarken böyle bir tehlikeyi göz önünde tutup temel ihtiyaçları öncelikli tutun.
Şirketler Dijital Dönüşümleri Neden Erteler?
Özellikle büyük kurumsal şirketler için bu kararı alabilmek ve uygulamaya koymak çok kolay değildir. Ayrıca gerçek dijital dönüşüm genellikle çok kolay olmaz. Sadece yeni teknolojileri benimsemek değil, aynı zamanda bunları işletmeniz için işe yarar hale getirmek de zaman ve çaba gerektirir. Dolayısıyla dijital bir dönüşümün başarılı olabilmesi için liderlerin tamamen hazır olması gerekir. Şirket genelindeki bir revizyon için ekiplerin dönüşüm sonrasına hazır hale getirilmesi özellikle köklü gelenekleri olan firmalarda kolay olmayabilir.
Tüm sisteminizi dijitale aktarmak veya eski teknolojiyi geliştirmek bir yatırım gerektirir, ancak iyi bir dönüşüm uzun vadede mutlaka karşılığını verir. International Data Corporation’a (IDC) göre, 2019’daki tüm kurumsal harcamaların % 40’ı dijitale geçiş için yapılmış.
Bazı şirketler yaptıkları işin niteliği nedeniyle oldukça özel bir teknolojiye ihtiyaç duyarlar. Ya teknoloji henüz yaygın ya da ticari olarak mevcut değil ya da maliyeti çok yüksektir. Her iki faktör de gecikmelere neden olabilir. Diğer yandan özellikle küçük işletmelerde daha çok görülür. Mevcut durum iyi gidiyorsa değişime ihtiyaç olmadığı düşünülür. Birçok işletmenin sonunda dönüşmesinin nedeni, mevcut sistemlerinin pazarda artık kabul edilebilir olmamasıdır. İşletmenin çalışma modeli artık rekabet edip müşteri ihtiyaç ve beklentilerini karşılayamadığında, değişim kaçınılmaz olur.
Dijitale Geçişte İnsan Faktörü
Dönüşüm sadece teknolojiden ibaret değildir; insan faktörü de kritik öneme sahiptir. Bunlara ek olarak aşağıdaki etkenlerden de bahsedebiliriz.
Dönüşüme yön veren pozisyonlar
Dijitalleşmeden bağımsız olarak, şirketin geleceği için strateji oluşturacak ve değişim yönetimini idare edebilecek insanlara ihtiyaç duyuluyor. Dijital dönüşümü düşünürken birçok işletmenin üzerinde durduğu konu, kimin yapacağı değil ne yapılacağıdır. Çünkü dönüşüm sadece yeni teknoloji çözümlerini uygulayarak gerçekleştirilemez. Etkili bir dönüşüm için insan kaynakları esastır. İşte bir işletmenin dijital dönüşüme etkili bir şekilde girmesi için gereken pozisyonlardan bazıları:
- Yazılım mühendisi
- Veri mimarisi uzmanı
- Veri bilimci
- UX tasarımcısı
- Bulut bilişim uzmanı
- Ürün yöneticisi
Dönüşüme inanan iyi organize edilmiş bir ekibe sahip olmak, kullanabileceğiniz en önemli kaynaktır.
Müşteriye destek veren birimlerin “insan” olmasının beklenmesi
Müşteriler bir dijital operatörle değil, bir insanla konuşmayı bekliyor. Sohbet botları ve diğer yapay zeka daha sofistike hale gelse bile, insanlar hala destek ihtiyaçları için insanlarla etkileşime girmeyi tercih ediyor. Bir araştırmaya göre, tüketicilerin % 70’i bir müşteri temsilcisiyle konuşmayı tercih ediyor. Dijital dönüşümün hedefi tüketici odaklı olduğundan, bu tercihlerin farkında olmak önemlidir. Yapay zeka, müşteri hizmetlerinde önemli bir yere sahiptir ancak insanla birlikte kullanıldığında etkilidir. İyi tasarlanmış bir dönüşümde, insan ve teknoloji birlikte düşünülmelidir.
Markalardan farklılaşmış hizmet beklentisi
Rekabetin çok yoğun yaşandığı ve bilgiye hiç olmadığı kadar hızlı ulaşılan günümüzde müşteriyi bir ürünün en ucuz versiyonunu satın almak yerine aynı ürünü belli bir markadan satın almaya iten nedir? Birçok müşteri dijital dönüşüm ile birlikte artık kâr odaklı bir yaklaşımla satın alma yapmıyor, kendi inandıkları doğruları savunan, örneğin daha çevre odaklı, markalardan alışveriş yapıyorlar.
Dijitalleşmede Ne Aşamadayız?
Ticaret çarkları dönmeye devam ediyor ve işletmeler değişen sosyal trendlere ve yeni teknolojik yeniliklere ayak uydurmaya çalışıyorlar. Dijital dönüşüme geçmeyen işletmeler, ne kadar geç dönüşürse trendi yakalamakta o kadar zorlanıyor.
Çoğu şirket dijital dünyada var olmak zorunda kalıyor
Müşteriler artık hangi ürünü satın alacakları ve hangi markanın daha iyi olduğuyla ilgili internet araştırması yapıyorlar. Tüketici davranışı anketleri, kullanıcıların % 62’sinin satın almadan önce internetteki müşteri yorumlarını okuduğunu ve % 47’sinin şirketin web sitesini ziyaret ettiğini gösteriyor. Dijital dönüşümde varlık sürdürmeyen işletmelerin tüketicinin güvenini kazanması artık çok zor. O nedenle günümüzde büyük işletmelerin dijital olarak varlık göstermesi zorunlu, küçük işletmeler de bu ihtiyacı hızla fark ettiklerinden üçte ikisinin bir web sitesi var.
Küçük işletmeler hızla online mağaza açıyor
Fiziksel mağazasına bir online mağaza ekleyenlerin yanı sıra birçok işletme de fiziksel mağazasına son verip faaliyetlerine tamamen e-ticaretle devam etmeyi seçiyor. Bir online mağaza işletmek, fiziksel bir mağazaya göre çok daha az maliyetlidir. Bu sebeple küçük işletmeler ve doğrudan tüketiciye yönelik markalar, dijital dönüşümle birlikte yalnızca fiziksel mağazaya dönüşmeden önce online olarak başlamayı tercih ediyor.
Çok kanallı (omni-channel) deneyim ihtiyacı artıyor
Önceki maddede de bahsettiğimiz gibi son tüketiciye ürün satan işletmeler giderek daha fazla tamamlayıcı bir dijital varlık gösterme ihtiyacıyla e-ticaret sitesi açıyor. Müşteriler bir markayla olan ilişkilerini sadece fiziksel mağazalarla sürdürmek istemiyor. 24 saat boyunca ürünlerine erişebiliyor ve sorunsuz hizmet alabiliyor olmak istiyorlar. Ayrıca çok kanallı (online mağazadan aldığı ürünü fiziksel mağazadan teslim almak ya da değiştirmek veya tam tersi gibi uygulamalar) bir deneyim ihtiyacı da hızla artarken, perakendecilerin henüz sadece %7’si müşterilerine bu imkanı sağlayabiliyor.
Dijital Dönüşümle İlgili Sıkça Sorulan Sorular
Danışmanlar; üst düzey yöneticiler, bilişim, pazarlama ve satış ekipleri ile birlikte dijital dönüşüm işlerini ve operasyonel süreçlerini geliştirmenin yeni yollarını uzun süreli pozitif etki yaratacak stratejiler geliştirmek ve şirkete bu kültürü yerleştirmek üzerine çalışıyorlar.
Şirketin dijital dönüşümünden etkilenecek herkes bu dönüşümün getirdiği faydalar konusunda destekleyici olmalıdır. Çalışma süreçlerini etkileyecek bir değişim içerdiği için bazı çalışanlar sürece rehberlik etmeli, bazıları da uygulanmasını desteklemelidir. Ancak özellikle kim süreçte etkin rol oynayacak derseniz, müşterilerle birebir etkileşimde olacak müşteri ilişkileri, satış ve pazarlama departmanları ile şirketin teknoloji departmanları ve üst düzey yöneticiler, dönüşümün yol haritasını çizme ve süreci geliştirme konusunda daha aktif rol oynarlar.
DİA olarak şirketlere yetkili iş ortaklarımızla birlikte 16 yıldır bulut teknolojisi üzerinden kurumsal yazılım hizmeti veriyoruz. Türkiye’de henüz internet teknolojisi yeterince gelişmediği ve dijitalleşmeye yatırım yapılmadığı dönemlerden bu yana faaliyet gösterdiğimiz için onlarca farklı sektörde yüzlerce farklı firmayla bu süreci yönetme tecrübemiz oldu. CRM’den muhasebeye, e-devlet çözümlerinden üretim süreçlerinize ihtiyacınız olan her alanda dijital dönüşüm çözümlerimizin firmanız uygulamalarına entegre edilmesinde danışmanlık veriyoruz.