KOBİ’ler Neden Dijitalleşmeyi Önceliklendirmeli?
KOBİ’ler için dijitalleşme artık o kadar da yabancı bir durum değil. İşletmelerin neredeyse hepsinin artık internet siteleri ve sosyal medya hesapları var. Peki, şimdi sıra neyde? Günümüzde KOBİ’ler için en önemli konu bir dijital strateji belirleme. Müşterilerin bir işletmeyle dijital kanallar üzerinden daha fazla iletişim kurabilmesi büyük önem taşıyor. Bir başka deyişle KOBİ’ler artık dijital tarafı pazarlamanın bir parçası olarak değil, bir öncelik olarak görmek zorundalar. Bu yazımızda işletmeler için dijital strateji belirlemenin önemini ve atılması gereken adımları anlatmaya çalışacağız.
Dijital pazarlama artık tüm sektörlerde birinci sıraya gelmiş bir tüketici trendi. Yani küçük veya büyük fark etmeksizin tüm işletmeler için önem verilmesi gereken bir trend… Dijital stratejileri 3 ana başlık altında irdeleyebiliriz: Uygulamalar, birden fazla dijital kanal ve sadece dijitale özel ürünler.
İçindekiler
Uygulamalara Önem Vermek
Kesin olarak söyleyebiliriz ki artık uygulamalar çağını yaşıyoruz. Günümüz rakamlarını paylaşacak olursak, aktif olarak kullanılabilen tam 7 milyon uygulama söz konusu. Elbette siz bu makaleyi okurken bile sayısı günden güne artmaya devam ediyor. Banka hesaplarını kontrol etmek, ailenizle sohbet etmek veya günlük attığınız adımları takip etmek… Örnekleri siz de çoğaltabilirsiniz ama fark edeceğiniz üzere artık her eyleminiz için bir uygulama kullanıyorsunuz.
Yani artık hemen hemen her sektör, uygulamalar tarafından şekillendiriliyor durumda. Uygulamalar, müşterilerle temas noktaları oluşturuyor ve böylece daha fazla müşteri kazanmayı, müşteriler hakkında bilgiler toplamayı ve en önemlisi müşteri deneyimini geliştirmeyi sağlayan değerli araçlar haline geliyorlar.
Buna verilebilecek en iyi örnek ABD’deki McDonald’s örneğidir. Sadece 2021 yılında ABD’nin en çok indirilen uygulamaları arasına giren McDonald’s uygulaması, sunduğu çeşitli çözümlerle adeta vazgeçilmez duruma gelmiş durumda. Araba yaklaştığında siparişin hazırlanmaya başlaması veya restoran önüne gelince arabanın içine sipariş verme gibi çeşitli özellikleri bulunuyor. McDonald’s 2021 yılında ABD’deki satışlarını yüzde 70 artırdı. Burada uygulaya yaptığı yatırımın meyvelerini aldığı çok net görülüyor.
Öte yandan tüketicilerin çok sayıda ihtiyacını tek bir uygulamadan karşıladığı örnekler de bulunuyor. Dünyada Gojek, Grab ve WeChat gibi dev örnekler varken, Türkiye’de buna örnek olarak Getir’i verebiliriz. Getir’den market alışverişi yapılabilirken, yemek siparişi de verilebiliyor. Hatta Getir üzerinden taksi çağırmak bile mümkün hale geldi. İşte firmaların böyle uygulamaların veya daha farklı pazaryerlerinin içerisinde bulunmasının çok büyük önemi var.
Çok Kanallı İletişim Deneyimi
İşletmeye ait ilgi çekici ve kullanışlı bir uygulama oluşturmak ve müşterilerin yoğun kullandığı uygulamaların içerisinde yer almak oldukça önemli bir başlangıç, ancak daha fazlasını yapmak gerekiyor.
İşletmelerin, müşterilerine ürünlerini ve hizmetlerini birden fazla kanal üzerinden sunabilmesi ve tüm pazarlama süreçlerini bu kanallar üzerinden entegre bir şekilde yürütebilmesi gerekiyor.
Çok kanallı ortamlar sayesinde müşteriler, markanızla çeşitli şekillerde bağlantılar kurabilirler. Ancak bu kanalların mutlaka birbirleriyle bağlantılı olması gerekiyor. Konuyu detaylandırmak gerekirse müşteriler, mobil uygulama, web sitesi, mağaza içi ve telefonla görüşme gibi kanalları aralarında geçiş yaparak kullanabilmeliler. İşletmeler eğer müşterilerine böyle birbirleriyle uyumlu bir deneyim sunabiliyorsa, müşteri sadakatinde gözle görülür bir artış meydana gelir. Araştırmalar, güçlü bir çok kanallı stratejiye sahip olan markaların müşterilerini ellerinde tutma oranının yüzde 89 olduğunu gösterirken, zayıf bir sisteme sahip olan markaların müşteri sadakatinde yüzde 33 ile sınıfta kaldığını gösteriyor.
Dijitale Özel Ürün ve Hizmetler
Gerçek dünya ile dijital dünya arasındaki sınır giderek ortadan kalkıyor. Bu da birçok şirketin yalnızca dijital ürünler hakkında düşünmeye başladığını gösteriyor. Burada sözünü ettiğimiz durum, bir markanın fiziksel ürün üretmeyi bırakıp, dijital ürünler üretmeye başlaması değil. Örneğin tüm reklam faaliyetlerini dijitale taşıması ya da çağrı merkezini kapayıp online soru cevap sistemi kurması gibi.
Hizmet, ürün veya pazarlama stratejilerini tamamen dijitale geçirmek size abartı gelebiliyor olabilir. Ama biraz örnekler sunarsak aslında ne kadar da anlamlı olduğunu göreceksiniz. Günümüzde tamamen dijitale geçen sektörlerin başında müzik sektörü yer alıyor. Artık kimse kaset veya CD almıyor. Benzer şekilde oyun sektörü de birkaç klasikleşmiş masa oyunu dışında tamamen dijitale geçmiş durumda. (Zaten masada oynanabilen tüm oyunların dijital versiyonları da çıktı ve çoğunluk dijitalde oynuyor.)
Benzer şekilde tüketici ihtiyaçları da dijitale yönelmiş durumda. Çocuklar eskiden en güzel halı saha ayakkabılarına sahip olmak isterken, şimdilerde FIFA 22 oyununa sahip olmak istiyorlar.
Peki, paket servis özelliği bulunmayan restoran kaldı mı? Genel olarak dijital ürün ve hizmet sunmanın şirketiniz üzerindeki etkilerini görebiliyor musunuz? Elbette dijital kanallara ve ürünlere yatırım yapmanın müşteri katılımıyla ilgili bariz avantajlarını bir kenara bırakırsak en büyük avantajlarından birisi, müşteri eylemleri ve tercihleri hakkında değerli veriler toplamanızdır. Bu veriler daha akıllı ürünler ve hizmetler tasarlamanıza ve müşterilerinize daha fazla kişiselleştirme sunmanıza yardımcı olabilir.
Peki, şirket yönetimi ve muhasebe süreçlerinizin tümünü dijitalleştirmek istemez misiniz? Türkiye’nin en gelişmiş bulut tabanlı ERP yazılımı ve muhasebe programı olan DİA hakkında bilgi almak için aşağıda yer alan formu doldurmayı unutmayın!