mail order nedir nasil yapilir

Mail Order Nedir? Nasıl Yapılır?

Roible E-Ticaret

Teknolojinin gelişmesi ve hayatın her alanında hız kavramının önem kazanmaya başlaması ile geliştirilen mail order (M.O.) bir ödeme yöntemidir. Hemen her sektörde sıklıkla tercih edilmeye başlanan bu ödeme yöntemi ile ilgili “mail order güvenli mi veya yasal mı?” gibi sorular da oldukça yaygın bir şekilde yöneltilir. Bu yazımızda sizler için konuyu tüm detaylarıyla ele aldık.

Mail Order Ne İşe Yarar?

Kişilerin herhangi bir fiziksel mağazaya gitmesine gerek kalmadan dilediği ürün veya hizmeti internet aracılığı ile alabildiği ödeme şekline mail order denir. Bu ödeme şekli, profesyonel bir alt yapı ile kullanılması durumunda oldukça güvenli ve bir o kadar da avantajlıdır. Ancak güvenilir olmayan firmalar aracılığı ile yapılan işlemler sonrasında yaşanan sıkıntılar sebebi ile birçok kişi bu ödeme yöntemine karşı ön yargı gösterir.

Mail order dolandırıcılığı da çok sayıda kişinin bu ödeme sistemiyle alakalı aklındaki bir diğer önyargılardan biridir. Güvenilir olmayan bir alt yapı ile yapılan işlemler, kişilerin kart bilgilerinin üçüncü kişilerle paylaşılmasına sebep olabilir. Kredi kartından para çekme işlemi için yalnızca kart bilgilerinin yeterli olması, dolandırıcılık başta olmak üzere para aklama suçlarına da yol açabilir. Bu gibi durumlar sürecin sakıncaları olarak bilinirken, kişilerin dikkatli olması önerilir.

Sanal POSve mail order arasındaki fark ise oldukça merak edilmektedir. Sanal POS, kişilerin satıcı ile birebirde muhatap olmasına gerek kalmadan tüm e-ticaret siteleri veya online alışverişlerde kullanabildiği bir ödeme yöntemidir. Mail order ise kimlik ve kart bilgilerinin bizzat satıcıya iletilmesi temeline dayanır. Tüm bunların yanı sıra taksit işlemi için de satıcı ile iletişime geçilmesi gerekir. Taksitlendirme ise her işlem için uygun olmayabilir. Ancak banka tarafından izin verilmesi durumunda birçok farklı seçenekte kredi kartına taksit yapılabilir.

Mail Order Nasıl Yapılır? 

Ödemeler, tıpkı bir kredi kartı ödemesinin bankadan alınması şeklinde alınabilir. Çalışılan bankanın uyguladığı prosedürlere göre 1 ile 3 gün içerisinde toplam meblağ banka hesabına aktarılır. Mail order, ödeme yapılacak olan işletmede fiziksel bir POS cihazının olmaması durumunda kullanılır. Para çekme işlemi için de aşağıdaki adımlar uygulanır:

  • Bunun için müşterilerin kredi kartını mail order için açması gerekir. Ödemenin ardından müşteri dilerse kapama işlemini anında gerçekleştirebilir.
  • Firmalar müşterilerinden 16 haneli kart numarası, son kullanım tarihi ve kartın arkasında bulunan 3 haneli CVV kodunu almalıdır.
  • Son olarak güvenlik amacı ile müşterinin bankada kayıtlı olan cep telefonu numarasına bir doğrulama kodu gönderilir. Bu kodun sisteme girilmesi ile ödeme tamamlanmış olur.

Yukarıda aktarılan yönteminin kullanımı oldukça pratik olmasına karşın güvenlik açısından son derece dikkat edilmesi gereken bir ödeme yöntemidir. Alışveriş siteleri, kuyumcu, oteller ve bu gibi birçok sektörde sıklıkla kullanılır. Bu yaygınlaşma ile mail order muhasebe kaydı da bir o kadar önemli bir konudur. Çünkü yapılan tüm tahsilatların eksiksiz bir şekilde muhasebe kayıtlarına eklenmesi gerekir. Muhasebe verilerini kaydederken komisyon ve vergilendirme oranları da dikkate alınmalıdır. Bu süreçte DİA Yazılım tarafından geliştirilen ön muhasebe programı çözümü ile destek alabilirsiniz.

Mail Order ile Ödeme Alma ve Yapma Adımları 

Uzaktan ödeme almak ve yapmak birtakım adımların yerine getirilmesi ile gerçekleşir. Bu kapsamda mail order ile ödeme alma ve yapma işlemleri için uygulanması gereken adımlar şu şekildedir:

  • Satın alınan ürün veya hizmete ait form, müşteriye faks veya e-posta ile iletilir.
  • Form boş olarak gönderilir. Bu form içerisine müşterinin bazı kimlik bilgileri ve kart bilgileri doldurması istenir.
  • Başvuru formu doldurulduktan sonra yasalara uygun bir şekilde ödeme bilgileri girilir ve ödeme gerçekleştirilir. Mail order limiti ve yasalarına son derece dikkat edilmesi bu kapsamda oldukça önemlidir.
  • Sanal POS işlemi sonrasında müşterilere bankada kayıtlı olan cep telefonlarına tek kullanımlık bir güvenlik kodu iletilir. İletilen kod, POS sistemine girilerek ödeme işlemi başarıyla tamamlanır.

Yukarıda yer alan adımlar takip edilerek uzaktan ödeme işlemi tamamlanır. DİA Yazılım tarafından geliştirilen e-banka programı ile güvenli bir şekilde işleminizi gerçekleştirebilirsiniz. Siz de çözümlerimiz hakkında bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Mail Order Nasıl Kapatılır? 

Her geçen gün daha fazla sayıda sektörde mail order aktif olarak kullanılmaya devam edilmektedir. Açma ve kapatma işlemleri ise kullanılan kredi kartına ait bankanın mobil uygulaması aracılığı ile yapılabilir. Her bankanın mobil uygulama teması birbirinden farklı olsa da genellikle bu ayar “Kredi Kartı Ayarları” bölümünden yapılır. Bu bölümden “Mail Order Kullanımına Aç/Kapa” bölümü yer alır. İlgili özelliğin açık olması, kredi kartının bu işleme açık olduğunu; kapalı olması ise bu işlemi gerçekleştirmeye uygun olmadığını gösterir.

Mail Order Nasıl İptal Edilir? 

Ödemenin iptal edilmesi için ilk olarak müşterinin satıcı ile iletişime geçmesi gerekir. Mail order iptal etme süresi 120 gün yani 3 aydır. Satıcı, iptali onaylaması durumunda banka ile irtibata geçer. Ödeme iptali için satın alınan ürünün, müşteriye ulaşmamış olmasına dikkat edilir.

Mail Order Avantajları ve Dezavantajları 

Mail order avantajları kadar dezavantajları da olan bir ödeme yöntemidir. Bu ödeme yönteminin sunduğu avantajlar şu şekildedir;

  • Yurt dışı seçeneği ile satıcılar dünyanın her yerinden müşterilerine ulaşabilme imkanına sahip olabilir.
  • Yalnızca kart ve kimlik bilgileri istenmesi sebebi ile yazarkasa ve POS cihazından işlemler kolaylıkla yapılabilir.
  • İşlem için kişinin mağazada fiziksel olarak bulunmasına gerek kalmadan dilediği yerden alışveriş yapabilme imkânı bulunur.
  • Para çekme uzaktan yapılabildiği için işlemlere büyük bir hız ve pratiklik kazandırır.
  • POS cihazının olmaması veya arızalı olması durumunda da kredi kartı ile işlem yapma olanağı tanır. Bunun için POS cihazı açma işleminin yapılmış olması gerekir.

Dezavantajları ise aşağıdaki gibidir;

  • İşlem sırasında ürünü görmeden veya teslim almadan ödeme tamamlanmalıdır.
  • Uzaktan alışveriş olması sebebi ile teslimatlar daha uzun sürer.
  • Yüksek güvenlik önlemi olmayan web sitelerden alışveriş yapılması durumunda, kredi kartı bilgileri kopyalanması gibi ciddi güvenlik sorunlarına yol açabilir.

Söz konusu ödeme yöntemini kullanmaya başlamadan önce yukarıda yer alan avantaj ve dezavantajlar göz önünde bulundurulmalıdır. Ödeme alma, ödeme yapma ve verilerin muhasebeleştirilmesi gibi konularda deneyimli bir programdan destek alınması oldukça önemlidir. DİA Yazılım, tüm işlemlerin güvenli ve hızlı bir şekilde gerçekleşmesini sağlar. Böylelikle kullanıcılar herhangi bir kullanım ve güvenlik problemi yaşamadan bu pratik ödeme sistemini kullanabilme imkanına sahip olabilir.

Önceki yazımıza https://www.dia.com.tr/blog/guven-damgasi-nedir-nasil-alinir/ linkinden ulaşabilirsiniz.