vergi dairesinde hangi islemler yapılır

Vergi Dairesinde Hangi İşlemler Yapılır?

Editör Muhasebe

18 yaşını doldurmuş olan her bir Türk vatandaşı, elde etmiş olduğu gelirin belirli bir oranını vergi olarak ödemekle yükümlüdür. Bu doğrultuda ise vergi dairesi, kişilerin veya şirketlerin yükümlü olduğu vergi miktarlarının doğru bir şekilde hesaplanabilmesi açısından büyük bir öneme sahiptir. Vergi daireleri, yalnızca vergi ödemeleri için değil günümüzde birçok farklı işlem için de kullanılmaktadır. Günümüzde artık tüm bu işlemler teknoloji ile oldukça geliştirilmiştir.

Vergi dairesi işlemleri İnteraktif Vergi Dairesi (İVD GİB) olarak güncellenmiş ve kullanıcıların bazı işlemlerde vergi dairesine gitmesine gerek kalmadan işlemlerini yapabilmesini mümkün kılmıştır. Vergi ödeme işlemleri için vergi dairesine gitmek ya da maliye gelir vergisi ödeme işlemlerini yapmak mümkün olsa da günümüzde artık çok sayıda kişi bu gibi işlemleri internet üzerinden yapmayı tercih etmektedir.

Vergi Dairesi Nedir?

Vergi daireleri, kişi ya da kurumların gelirlerinin belirli bir bölümlerini kapsayan vergi borçlarını ödedikleri resmi bir kurumdur. Peki, vergi daireleri hangi bakanlığa bağlı? Vergi daireleri Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bağlıdır. Burada çalışanlar ise bir kamu personelidir. Bu sebeple de vergi dairesi çalışma saatleri diğer kamu kurumları gibi sabah 08.00 akşam 17.00 olarak belirlenmiştir. Vergi kayıtları, tahakkuk ve tahsilatlar, vergi borcu ve beyannameler gibi çeşitli işlemler yapılabilmektedir.

Vergi borcu ile ilgili herhangi bir işlem yapmadan önce kişi veya işletmelerin hangi vergi dairesine bağlı olduklarını bilmeleri gerekmektedir. Bu doğrultuda “hangi vergi dairesine bağlıyım?” ve “E-Devlet hangi vergi dairesine bağlıyım?” gibi soru ve aramalar oldukça yaygındır. Bu sorunun yanıtı için 444 0 189 numarasını arayarak müşteri hizmetleri ile iletişime geçilmelidir. Ayrıca vergi daireleri de vatandaşlık numarası ile bu konuda bilgi vermektedir.

Vergi Dairesinde Ne İşler Yapılır? 

Ceza ödeme, vergi levhası sorgulama, vergi dairesi sorgulama, hatalı vergi levhasının düzeltilmesi, bildirimlerde bulunma, beyannameler vb. birçok işlemi vergi dairelerinde yapmak mümkündür. Her bir işlem için farklı bir T.C. vergi dairesi bulunmaktadır. Veraset ve intikal, bağımsız, taşıtlar ve günümüzde birçok işlem için dijitalleşen GİB İnternet Vergi Dairesi hizmet vermektedir. Her birinin ise farklı kodları bulunmaktadır. Mükellefler, yapacakları işlem için en uygun olana giderek işlemlerini tamamlayabilmektedir.

Adres Değişikliğini Bildirmek

Tüm vergi mükellefleri, herhangi bir adres değişikliği yapması durumunda bu durumu muhakkak gelir idaresi vergi dairesi sistemine bildirmelidir. Yeni adresine bağlı olan kurum, eski adresi de kapsıyor ise yalnızca sicil formu doldurulması yeterli olmaktadır. Fakat yeni adrese bağlı olan, eski adresi de kapsamıyorsa bu doğrultuda mutlaka ilk önce eski olana giderek “Nakil Nedeni ile Terk” bildirimi yapılmalıdır. Bu işlemin ardından bağlı olunan yeni kuruma giderek yükümlülük tesisi işlemleri gerçekleştirilmelidir.

Bildirimlerde Bulunmak

Farklı bir vergilendirme sistemine geçiş (basit usulden gerçek usule geçiş gibi), vergi yükümlülüğünden muaf olma durumlarında veya yükümlülük değişikliği gibi konularda gerekli bildirimlerin bizzat kuruma gidilerek yapılması gerekmektedir. Bu işlemler dijital vergi dairesi hizmet kapsamında olmadığı için mükellefler bağlı oldukları vergi dairelerine gitmelilerdir.

Vergi Dairesine Nasıl Bildirim Yapılır?

Bildirim yapmak için öncelikle birtakım hususların bilinmesi gerekmektedir. Bazı bildirimler direkt olarak vergi dairesine giderek yapılmak zorunda iken, bazı bildirimler için posta ya da kargo yolu kullanmak yeterli olmaktadır. Bu noktada yapılacak işleme ait özlük servisi ile iletişime geçilmesi ya da maliye sorgulama bölümünden arama yapılması önerilmektedir. Ödemelerin mali kayıtların düzenli bir şekilde yönetimi için e-defter programı sunan DİA Yazılım, kullanıcılarına hem zaman hem de maliyet açısından önemli tasarruflar yapabilmenin yolunu açmaktadır.

Evrak Gönderirken Esas Alınacak Tarih Nasıl Belirlenir?

Birtakım resmi işlemlerde evrak gönderim tarihi veya son başvuru tarihi gibi farklı durumlar söz konusu olabilmektedir. Herhangi bir başvuru esnasında, başvurunun şahsen yapılmayacağı durumlarda söz konusu evrak eğer bir posta veya kargo yolu ile gönderiliyor ise, esas alınacak olan tarih evrakın vergi dairesi giriş işlemini yaptığı tarihtir. Gönderilecek olan evrak taahhütlü posta ile gönderilirse de gönderim tarihi esas olarak alınmaktadır. Bu ayrımlar, birçok belgenin geçerli sayılıp sayılmayacağını doğrudan etkiler. Bu sebeple de mükelleflerin esas alınacak tarih konusunda gerekli ayrıntılara dikkat etmesi önerilmektedir.

İnteraktif Vergi Dairesinden Hangi İşlemler Yapılır? 

İnteraktif Vergi Dairesi (gib e-vergi, e-vergi dairesi ve e-vergi olarak da bilinmektedir), mükelleflerine birçok işlemi kuruma gitmeden yapabilme olanağı tanımaktadır. Gelir İdaresi Başkanlığı borç sorgulama, Gelir İdaresi borç ödeme, pasaport ve kimlik harç paralarının ödenmesi veya vergi levhası alma gibi birbirinden farklı işlemler İnternet Vergi Dairesi Başkanlığı tarafından sunulan platform aracılığı ile yapılabilmektedir. Tüm bu işlemleri yapabilmek için giriş işlemlerinin yapılması gerekmektedir. T.C. kimlik no veya vergi no ile belirlenen bir şifrenin de girmesinin ardından sisteme başarılı bir şekilde giriş yapılabilmektedir.

Teknolojinin büyük bir hızla gelişmesi ile vergi dairesi gibi resmî kurumlar da artık birçok işlemini internet ortamına taşımıştır. İşletmelerin bel kemiği olan muhasebe alanında da birbirinden farklı dijital dönüşümler meydana gelmekte ve son yıllarda bu dönüşümler doğrultusunda geliştirilen ön muhasebe programı sayısı artmaktadır. DİA Yazılım tarafından geliştirilen birbirinden farklı ERP çözümleri ile kullanıcılar tüm gelir gider kayıtlarını ve takiplerini kolay bir şekilde yapabilirler. DİA Yazılım tarafından sunulan bu kolaylık, mükelleflerin yükümlü oldukları vergi miktarlarının da çok kolay ve sistematik bir şekilde hesaplanmasına olanak tanımaktadır. Tüm bu işlemlerin artık kolay ve hızlı bir şekilde yapılması sayesinde, işletmelere kalan tek görev yüksek performans ile müşterilerine daha kaliteli hizmetler sunmaktır.

Önceki yazımıza https://www.dia.com.tr/blog/teminat-mektubu-nedir/ linkinden ulaşabilirsiniz.